RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN : Sains
TARIKH :3 November 2011
HARI : Khamis
KELAS : 2 Cemerlang
MASA : 30 Minit (11.20 – 11.50 pagi)
TEMA : Pembelajaran Mengenai Benda Hidup
TAJUK :Benda Hidup dan Benda Bukan hidup.
OBJEKTIF UMUM : Membuat pemerhatian ke atas benda dan dikumpulkan mengikut
kumpulan benda hidup dan benda bukan hidup
OBJEKTIF KHUSUS : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat:
1) Menyenaraikan nama-nama benda berdasarkan gambar.
2) Mengelaskan benda dalam kumpulan benda hidup dan benda bukan hidup dengan betul.
3) Merekodkan benda hidup dan benda bukan hidup dalam bentuk jadual.
KEMAHIRAN PROSES SAINS: memerhati, meramal, dan mengelaskan
NILAI DAN SIKAP SAINTIFIK: mempunyai sikap ingin tahu mengenai persekitaran
lebih sistematik, bekerjasama dan berani mencuba.
PENGETAHUAN SEDIA ADA: Murid mengetahui ada banyak benda di sekeliling mereka.
KEMAHIRAN KBKK : menghubungkan, menyifatkan, mengumpul dan mengelaskan
BAHAN BANTU MENGAJAR: Bahan Maujud, peralatan TMK, kertas, buku aktiviti murid..
KAEDAH: 1.Sumbangsaran
2. Perbincangan
PENTAKSIRAN : Aktiviti pengayaan
Langkah / Masa | Isi pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Catatan | |
Murid | Guru | |||
Set induksi ( 5 minit) | Pengenalan tajuk. Benda hidup dan benda bukan hidup | Murid menjawab soalan. a) Ini botol b) Ini pokok bunga | 1. Guru menunjukkan dua bahan maujud. 2. Guru bersoal jawab dengan murid a) Ini apa? b) Apakah perbezaan di antara dua benda ini? 3. Mengaitkan bahan dengan tajuk pengajaran. | KBKK : Membanding beza BBM: Bahan Maujud |
Langkah 1 (10 minit) Pencetus-an idea | Menyenaraikan nama-nama benda di persekitaran mereka. Mengenal pasti benda mengikut kumpulan benda hidup dan benda bukan hidup | 1.Murid menyenaraikan 10 benda yang terdapat di dalam gambar. 2. Beberapa orang murid diminta menyebut nama benda yang diperhatikan. 3. Menyebut semula benda yang disenaraikan. 4. Perbincangan mengelas benda kepada kumpulan benda hidup dan benda bukan hidup. | 1. Guru meminta murid memerhatikan gambar dengan teliti. 2.Guru mengedarkan kertas dan meminta murid menyenaraikan 10 benda yang terdapat di dalam gambar sama ada benda hidup dan benda bukan hidup. 3. Guru mencatat jawapan pada papan tulis. 4. Menyemak jawapan murid | KPS- memerhati mengelas BBM: gambar tunggal |
Langkah 2 (10 minit) Perkem-bangan idea | Mengenal pasti benda mengikut kumpulan benda hidup dan benda bukan hidup | 1.Murid membina jadual mengikut kumpulan benda hidup dan benda bukan hidup. 2. Murid mengelaskan benda sama ada benda hidup dan benda bukan hidup. 3.Wakil murid memberikan respon jawapan. | 1.Guru meminta murid mengelaskan benda mengikut kumpulan. 2. Guru meminta murid mengumpulkan benda hidup dan bukan hidup dalam bentuk jadual. 3. Guru meminta wakil murid memberikan jawapan. | KPS- mengelas KBKK- mengumpul dan mengelaskan BBM: kertas |
Penutup ( 5 minit) | Membuat kesimpulan dan latihan pengayaan. | 1. Menjawab soalan secara lisan daripada paparan. 2. Murid menjawab soalan di dalam buku | 1.Guru menjalankan perbincangan dan soal jawab bagi menguji pemahaman murid terhadap topik yang dibincangkan. 2. Guru membuat rumusan ciri benda hidup dan benda bukan hidup. 3. Guru meminta murid menjawab latihan di dalam buku nota dan aktiviti Sains halaman 3. | KPS- meramal KBKK-menghubungkan Lembaran kerja |